W latach 2011-2014 oraz 2015-2018 PSPO prowadziło kampanię informacyjno-promocyjną pod tytułem "Pokochaj olej rzepakowy" na rynku polskim, łotewskim i słowackim


 

W latach 2011-2014 oraz 2015-2018 PSPO prowadziło kampanię informacyjno-promocyjną pod tytułem "Pokochaj olej rzepakowy" na rynku polskim, łotewskim i słowackim.

Program spotkał się z uznaniem władz na szczeblu krajowym, a także uzyskał pozytywną ocenę Komisji Europejskiej, która wyraziła zgodę na jego realizację i dofinansowanie. Program był współfinansowany ze środków Rzeczpospolitej Polskiej - 30% oraz UE w ramach mechanizmu WPR – 50%, a pozostałe 20% dołożyli członkowie PSPO.

Program promocji oleju rzepakowego jest istotnie potrzebnym przedsięwzięciem w naszym kraju. Zrealizowanie celów założonych przez program, w tym poinformowanie konsumentów i liderów opinii o właściwościach odżywczych i zdrowotnych oleju rzepakowego, a zwłaszcza o jego znaczeniu w codziennej diecie i profilaktyce zdrowotnej, jak również poprawa wizerunku tego oleju skutkuje nie tylko możliwościami wzrostu jego sprzedaży, ale także wpisuje się ogólnoświatowy trend zdowego trybu życia. Dzięki działaniom kampanii zakłady tłuszczowe mogą wykorzystać w pełni swój potencjał przetwórczy, a rolnicy mają możliwość wzrostu popytu na podstawowy surowiec olejarski jakim jest rzepak.

Jest to program skierowany przede wszystkim do kobiet odpowiedzialnych za zakupy spożywcze w gospodarstwach domowych, ale także do liderów opinii, w tym dietetyków, nauczycieli i specjalistów odpowiedzialnych za edukację żywieniową dzieci, dziennikarzy a także szefów kuchni.  

Prowadzimy kampanię, by uświadomić Polakom jak cenny w profilaktyce zdrowotnej jest rodzimy olej rzepakowy, nazywany często „oliwą północy” – mówi Ewa Myśliwiec, dyrektor biura PSPO i kierownik projektu „Pokochaj olej rzepakowy”. Nie wszyscy wiedzą o tym, że codzienne spożywanie ok. 2 łyżek oleju rzepakowego całkowicie pokrywa zapotrzebowanie człowieka na kwas linolenowy (ALA) z rodziny omega-3. Ten z kolei m.in. wpływa na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi. Olej rzepakowy jest także wartościowym elementem diety kobiet w ciąży i małych dzieci – mogą go spożywać niemowlęta już od 6. miesiąca życia. Zawarte w nim kwasy omega-3 (ALA) i omega-6 (LA), przyczyniają się do prawidłowego wzrostu i rozwoju dzieci. Cechuje się też idealnym z punktu widzenia żywieniowego stosunkiem omega-6 do omega-3 (2:1), jest źródłem cennych steroli roślinnych oraz witamin: E i K. Warto również wspomnieć o walorach praktycznych tego produktu. W wersji rafinowanej polecamy go do smażenia i pieczenia, gdyż jest odporny na wysokie temperatury. Z kolei tłoczony na zimno lub zamiennie również rafinowany znajduje szerokie spektrum zastosowań w daniach „na zimno” i co warto podkreślić oba rodzaje olejów zawierają wysoką zawartość kwasów omega-3 – dodaje Ewa Myśliwiec.

Za merytoryczną część kampanii odpowiada Rada Programowa złożona z wybitnych specjalistów, na czele z prof. dr. hab. Krzysztofem Krygierem z SGGW w Warszawie. W skład Rady wchodzą ponadto: prof. dr hab. Artur Mamcarz – kardiolog z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, prof. dr hab. Wiktor B. Szostak z Instytutu Żywności i Żywienia oraz prof. dr hab. Piotr Socha z Centrum Zdrowia Dziecka. Wielokrotnie w aktywności kampanii włączają się eksperci Instytutu Żywności i Żywienia, a także osoby promujące zdrowy tryb życia w mediach. Współpracowaliśmy m.in. z Katarzyną Bosacką, Darią Ładochą, Grzegorzem Łapanowskim, Robertem Sową czy Tomkiem Woźniakiem.  

Program realizowany jest przy wsparciu medialnym i marketingowym - olej rzepakowy gości na łamach prasy poradnikowej, zdrowotnej i kobiecej, a także w mediach on-line. W ramach kampanii organizowane są także briefingi dla wydawnictw, jak i działania promocyjne w punktach sprzedaży detalicznej, np. degustacje.

Dużą popularnością cieszy się facebookowy profil „Miej więcej oleju w głowie”, a dodatkowym wsparciem są kanały Google+ i Youtube. W naszą akcję włączyli się także znani blogerzy m.in. Zofia Cudny (Make cooking easier), Alicja Rokicka (Wegan Nerd) czy Eliza Mórawska (White Plate). Ponadto realizowane są działania na platformie edukacyjnej Librus, prowadzona jest współpraca z cateringami dietetycznymi, a także współpraca ze środowiskiem dietetyków, m.in. poprzez udział kampanii w kongresach żywieniowych IŻŻ i Food Forum.

Wokół oleju rzepakowego toczyły się także rozmowy w telewizji śniadaniowej Telewizji Polskiej w programie „Pytanie Na Śniadanie” oraz w telewizji TVN w programie „Dzień Dobry TVN”. Olej rzepakowy gościł także na planach seriali, takich jak „Ojciec Mateusz”, „Na Wspólnej” czy „M jak miłość”.

 

Więcej informacji na temat kampanii „Pokochaj olej rzepakowy” można znaleźć na stronie internetowej www.pokochajolejrzepakowy.eu oraz na profilu akcji na Facebooku https://www.facebook.com/olejrzepakowy.